Poradnik z motywacji i budowania optymizmu w zespole

budowanie optymizmu

Zgrany, zmotywowany do pracy i skutecznie działający zespół to marzenie każdego kierownika. W dzisiejszym artykule opiszę sposoby na budowanie optymizmu w zespole. To ważny element motywowania i angażowania zespołu do intensywnej pracy.

Kilka słów o optymizmie

Optymizm, jako ważny element motywowania zawdzięczamy psychologii pozytywnej, która zaczęła przyglądać się skutkom budowania pozytywnego nastawienia do życia i pracy.

Ojciec psychologii pozytywnej – Martin Seligman, jest przekonany, że optymizmu można się nauczyć. „Optymizm i nadzieja zwiększają odporność na depresję, kiedy zdarzy się coś złego, podnoszą wydajność pracy, przyczyniają się do lepszego zdrowia psychicznego” – pisze w książce „Prawdziwe szczęście”.

Geny czy umiejętność

Udowodniono, że zarówno optymizm, jak i pesymizm jest uwarunkowany genetycznie. Niska ekspresja genu stymulującego poziom MAO-A, czyli monoaminooksydazy wiąże się z wyższym poziomem optymizmu i zadowolenia z życia. W każdym zespole są prawdopodobnie osoby, które mają naturalne predyspozycje do widzenia świata w jasnych barwach. Jak więc zmotywować tych pracowników, którzy narzekają, krytykują i widzą świat w czarnych barwach? Tomasz Witkowski, autor książki „Zakazana psychologia” pisze: „Jasne, że optymizmu można się nauczyć, bo przecież oprócz predyspozycji genetycznej mamy do czynienia z tzw. Obróbką rzeczywistości, czyli tym, jak ją postrzegamy. I na pewno można się nauczyć interpretować rzeczywistość w sposób bardziej optymistyczny”.

Jak motywować w stronę optymizmu

Podczas szkoleń dotyczących motywowania pracowników często ćwiczymy z uczestnikami biznes umysłu, czyli strategie na obróbkę rzeczywistości. Faktów i zdarzeń z naszego życia nie zmienimy. Natomiast nasz sposób myślenia o nich i nastawienie do nich już tak, na to mamy wpływ. Dlatego podczas szkoleń tak ważne jest ćwiczenie nie tylko technik motywowania, ale i praca nad koherencją, zwaną też twardością charakteru. To po prostu suma poczucia zaradności, sensowności i zrozumienia.

budowanie optymizmu

Kilka sposobów na budowanie optymizmu wśród zespołu

  • „Praca z przekonaniami”. Szef zespołu może pomóc nazwać trudne dla pracownika sytuacje w bardziej budujący i użyteczny dla niego sposób np.
    • zamiast: „Ten stres mnie wykończy”, powiedzieć: „ Rozumiem, że to zadanie jest dla Ciebie wymagające, może stres doda ci siły i gotowości do działania”.
    • zamiast: „Jestem jedną wielką porażką”, powiedzieć: „Słyszę, że jest ci trudno po wystąpieniu publicznym. Zastanówmy się jakie cele zrealizowałaś podczas wystąpienia i co w przyszłości zrobisz inaczej?”.
  • Wspieranie myślenia w kategoriach: „nie ma błędów, są tylko informacje zwrotne”, czyli jeśli coś się nie udało – to jak można temu zapobiec w przyszłości, czego nauczyliśmy się nowego? Ważną rolę w zespole odgrywają osoby nastawione bardziej pesymistycznie, ponieważ dzięki nim możemy przygotować scenariusze na różne kryzysy, sytuacje, gdy coś nie zadziała tak, jakbyśmy chcieli.

Na szkoleniach z motywowania pracowników opowiadam taką anegdotę o kierowniku, który popełnia błąd i naraża firmę na 1.000.000 dolarów straty. Idzie do Prezesa, żeby złożyć wypowiedzenie. Prezes wtedy oświadcza: „Panie Radku, właśnie zainwestowaliśmy w Pana rozwój 1.000.000 dolarów. Proszę udowodnić teraz, że było warto”.

Efektywne budowanie optymizmu?

  • Integrowanie zespołu i dbanie o atmosferę dobrej zabawy. Obecnie mamy repertuar możliwości, który gwarantuje wydzielanie dopaminy, radość i odstresowanie się: gry szkoleniowe, team building, quizy, a czasem wspólny wypad na piwo.
  • Budowanie u pracowników motywacji wewnętrznej, wzmacnianie ich pewności siebie i odporności, a nawet skłonności do ryzykowania: takie postawy uwalniają zasoby, dają poczucie sprawczości, wewnętrzną siłę. Amerykańska uczona Suzanne Kobasa opracowała w tym celu specjalne treningi.
  • Motywowanie pracowników nastawionych na osiąganie celów, jak i tych, których motywuje do aktywności tylko wizja katastrofy (roboczo nazywana przeze mnie na szkoleniach motywacja DO i motywacja OD).
  • Wzmacnianie w ludziach pozytywnych emocji, zaangażowanie ich w to co robią, dawanie im w pracy poczucia spełnienia (mówienie o tym, dlaczego ich praca jest taka ważna) i dobre relacje z ludźmi (na podstawie książki „Flourish” Seligmana).
  • Wspólne celebrowanie i świętowanie małych i dużych sukcesów (wspólne szkolenia, wyjścia, zapewnienie odpowiedniej dawki wspólnych doświadczeń).
  • Budowanie postawy „Yes I can”. Polega ona na wyznaczaniu ambitnych celów, które są jednocześnie dopasowane do poziomu możliwości pracownika. To szczególne trudne wyzwanie dla szefa zespołu, któremu zależy na motywowaniu pracowników, ponieważ wg. Profesora Tomasza Maruszewskiego „Jesteśmy narodem rzucającym sobie kłody pod nogi w kwestii optymizmu. Mamy bardzo wysokie wymagania, wobec tego doznajemy niepowodzeń – i efekt jest taki, że brakuje nam optymizmu”.

 

Osoby, które chcą zgłębić temat motywowania pracowników i budowania optymizmu w ich postawach zapraszam do przeczytania książek Martina E.P. Seligmana „Prawdziwe szczęście”, „Optymizmu można się nauczyć”, czy „Wskazówki na dobre i na złe czasy” Jacka Santorskiego.

Przeczytaj także:

Przewodnik po technikach zarządzania czasem i energią

 

Zostaw komentarz